YHTEISKUNTAVASTUU:

KooKoon kierrätettävä ottelutapahtuma on satsaus ympäristövastuuseen

10.06.2025

KooKoo toteuttaa yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa kierrätettävää ottelutapahtumaa, mikä on kehittynyt vuosi vuodelta eteenpäin.

Yhteiskunnallisen kehittämisen juuret löytyvät aina 1990-luvulta asti, sillä yhteiskuntavastuu määrittää, millainen on yritysten ja yhteiskunnan työnjako kansalaisten ja ympäristön hyvinvoinnin rakentamisessa. Yhteiskunnan kehittäminen on aina ollut osa liiketoiminnallista osaamista ja matkan varrella myös suomalaisten urheiluseurojen perustehtävä on muuttunut. Nyt yhteiskuntavastuuta toteutetaankin niin ympäristön, talouden kuin sosiaalisenkin näkökulman kautta urheiluseuroissa.

– Nykyisin kilpaurheilua harjoittavilla seuroilla on eettinen velvollisuus edistää yhteiskunnallisesti merkittäviä asioita. Yhteiskuntavastuuta voi toteuttaa pienilläkin toimilla ja eleillä, mutta muuttuvassa toimintaympäristössä seuran tulee toimia yhteiskunnan vastuunkantajana, KooKoon toimitusjohtaja Sakari Välimaa kommentoi.

MM Kotkamills liittyi KooKoon pääyhteistyökumppaniksi kaudella 2019–2020. Yhteistyön myötä KooKoo ja kotkalainen metsäteollisuusyhtiö aloittivat suunnittelemaan tekoja, joilla organisaatiot voivat entistä paremmin kantaa yhteiskuntavastuuta omassa toiminnassaan.

KooKoon toimitusjohtaja Välimaa asetti yhteistyössä MM Kotkamillsin kanssa jo 2019 tavoitteeksi sen, että KooKoo vähentää muovijätteen määrää niin lähelle nollaa kuin mahdollista. Nyt 2025, tavoite on päivittynyt kierrätysmahdollisuuksien kehittymisen myötä ennen kaikkea tuotteiden kierrätettävyyteen muovin määrän vähentämistä unohtamatta ja ennen kaikkea näyttää, millainen merkitys yhteistyöllä on yhteiskuntavastuun rakentamisessa.

Yhteistyön ensimmäisiä tuotteita olivat kahvikuppi ja siihen yhdistyvä tarjotin. Tämän jälkeen tuoteperhe on kasvanut kahdella eri kokoisella karkkikupilla, nakkimukilla, popcornkulholla, virvoitusjuomamukeilla ja tuopeilla sekä fanituotteille sopivalla lahjapakkauksella.

– Uusimpana tuoteperhe on kasvanut niin sanotuille finger foodeille sopivilla tarjoiluastioilla, Välimaa kommentoi.

– Lisäksi käytöstämme on poistunut mm. muoviset lusikat ja fanituotteita ei ojenneta asiakkaille enää muovipusseissa, vaan kierrätettävissä paperikasseissa.

Lumon Areenalla tuoteperheen tuotteet voi kierrättää suoraan vihreävalkoisiin kierrätysastioihin, jolloin tuotteet saadaan oikeisiin kierrätyspisteisiin ja sitä kautta jatkojalostukseen.

KooKoon kotiotteluissa käy vuosittain yli 100 000 kävijää, joten kierrättämisen merkitys on valtava.

– Uskomme, että yhteistyöllä MM Kotkamillsin ja muiden mukana olevien kumppaneiden kanssa on nyt jo saatu aikaiseksi jotain merkittävää, sillä KooKoon katsojamäärällä jätettä kotiotteluissamme syntyy paljon. Sen myötä meidän on pakko miettiä keinoja, joilla kannamme vastuumme ympäristönkin näkökulmasta.

KooKoon yhteistyökumppani MM Kotkamillsin lisäksi kierrätettävää ottelutapahtumaa ovat olleet toteuttamassa myös Olvi Oyj, Packagemedia Oy, Grano Oy, Palviliha Oy ja Punamusta Oy.

– Kun kaikki tuotteet ovat alle 200 kilometrin sisällä Kouvolasta, on tuotteiden hiilijalanjälki myös matala. Mukana olevat kumppanit edistävät ympäristövastuutaan myös omilla toimillaan, Välimaa päättää.