Yhteiskuntavastuu määrittää, millainen on yritysten ja yhteiskunnan välinen työnjako kansalaisten ja ympäristön hyvinvoinnin rakentamisessa. Yhteiskunnallisen kehittämisen juuret löytyvät 1990-luvulta – Yhteiskunnan kehittäminen on aina ollut osa liiketoiminnallista osaamista, mutta on noussut vasta 2000-luvulla yritystoimintaa ja kolmannen sektorin toimintaa muokkaavaksi ilmiöksi, ollen yksi merkittävimmistä toiminnan muokkaajista. Suomalainen urheiluseuratoiminta on muuttunut ja kaupallistunut vuosien varrella. Samalla urheiluseurojen perustehtävä on muuttunut ja kilpaurheilua harjoittavat seurat ovat osakeyhtiöityneet. Koko yhteiskuntavastuun ideana on se, että yrityksillä on eettinen velvollisuus edistää yhteiskunnallisesti hyviä asioita riippumatta yrityksen maineelle tai riskille aiheutuvista vaikutuksista.
Yhteiskuntavastuun toteuttaminen vaatii laajaa näkökulmaa ja vankkaa tahtotilaa toimijalta ja toimijoilta. Yhteiskuntavastuuta voi toteuttaa pienilläkin toimilla ja eleillä, mutta muuttuvassa toimintaympäristössä seuran tulee toimia vahvalla roolilla yhteiskunnan vastuunkantajana.
Sosiaalinen vastuu
Urheiluseura kehittää yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvointia erilaisilla tempauksilla ja yhteistyöllä yritysten ja yhdistysten kanssa. Urheiluseura toteuttaa sosiaalista vastuuta pitämällä huolta henkilöstöstään ja sitoo toimijat mukaan seuraan motivaatiota kehittämällä. Urheiluseuran toiminta mahdollistaa osallisuutta ja yhteenkuuluvuutta ottamalla huomioon erilaiset kohderyhmät lapsista vanhuksiin.
Taloudellinen vastuu
Urheiluseura tunnistaa ja tunnustaa roolinsa yhteisön jäsenenä. Seura on haluttu työ- ja harjoittelupaikka ja organisaatio työllistää kymmenittäin ihmisiä yhden ottelutapahtuman aikana. Seura on vastuullinen yhteistyökumppani ja kilpailukykyinen kentällä ja sen ulkopuolella. Taloudellisen vastuun myötä osakeyhtiö noudattaa lakia ja toimii osakeyhtiön vaatimalla tavalla.
Ympäristövastuu
Organisaatio kiinnittää huomiota ekologisuuteen ja kestävään kehitykseen tehdessään valintoja. Seura luo omilla valinnoillaan ympäristöä, jossa tulevaisuudessa kaikilla on hyvä olla ja elää. Tästä esimerkkinä on KooKoon ja MM Kotkamillsin yhdessä rakentama kierrätettävä ottelutapahtuma, jossa esim. ei käytetä enää muovisia lusikoita tai muita muovituotteita.